BEDÖVNINGAR

Sitter nu och tittar i lite böcker och på Internet om vilka bedövningar de finns för att lindra smärtan vid förlossningen. Ska till barnmorskan igen på Tisdag och då ska vi skriva omvårdnadsmeddelande som följer med i journalen till förlossningen. Vilket betyder ett meddelande där vi skriver in hur jag vill att min förlossning ska vara, med vilka bedövningar osv. Men jag är fortfarande lite osäker.. Börjar känna av nervositet inför förlossningen nu eftersom att de typ bara är fem veckor kvar. Men bebisen kan ju kanske vilja titta ut tidigare och då är de bra att allt sådant där är klart. 

Lustgasen kommer jag garanterat vilja använda i alla fall och sedan funderar jag på och även skriva in EDA (Ryggmärgsbedövning). Om de är så att just du är mamma som läser, kommentera gärna om vilken/vilka bedövning/ar du använde dig av och hur de kändes :). 

Nu ska jag fortsätta att läsa lite.

PUSS !


Hello!

Alla är olika när det gäller bedövningar, och ingen kan ju bestämma vad du ska välja och inte. Men sålänge det känns bra för dej och du känner dej trygg så kör på. Själv va jag emot alla bedövningar, provade lustgasen men det hjälpte mej inte. Även om du är osäker så behöver du ju inte bestämma dej nu innan, mycket går ju att ordna på plats om man är osäker. Mitt enda tips till dej är att lyssna på barnmorskorna och din kropp, det kommer gå superbra :) Lycka till

2010-10-22 | 06:08:05

Jag tog lustgas, men det hjälpte inte mot smärtan tyckte jag.. Jag gillade den inte för jag blev så himla borta.. Vilket kanske är bra också? ne men jag blev jätte rädd av den..( fick för mig att dom lurade mig ) Jag hade ju inte planerat vad jag skulle ta för bedövning bara att jag ville prova lustgas ( vem vill inte det lixom ) haha! jag tänkte att det känner jag när jag är där.. Det ända jag tänkte att jag ville ha va lustgas och EDA.. Och när jag väl låg där ville jag ha EDA också, men det hade ingen tid att ge mig! Man det gick ju bra ändå.. =) Och det är så olika från olika personer..

2010-10-22 | 12:44:56

Jag använde lustgas, eda och bad!

Badet var otroligt skönt att krypa ner i, varmt och skönt och lindrade liiiite.

Lustgasen var min bästa vän, kruxet med den dock är att man MÅSTE börja andas i den INNAN värken kommer igång, så det är lite jobbigt. Men har man någon med sig så får ju den sitta och stirra på skärmen och säga till när du ska andas, eftersom dem ser när det stiger och att en värk är påväg. Men just lustgasen, ja man känner sig ju borta! Men jag tyckte ändå att det var så himla skönt för jag slapp precis all smärta.

Edan hjälper otroligt mkt vid krystningarna och hela det bakre partiet under själva värkarna :)



Ta gärna med en vetekudde eller liknande att ha ryggen på!



Lycka till :)

2010-10-22 | 14:51:54

Hej gumman :D Jag har hört att ryggmärgsbedövning i vissa fall kan vara en värre smärta än själva förlossningen :S Så det kommer ju intejag att testa iallafall haha. Kram !

2010-10-27 | 10:18:39

jag använde bara lustgas och bad, men om jag skulle föda igen så skulle jag tagit ryggmärgsbedövning ;o

2010-10-27 | 20:55:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback