Veckorna går fort!

Men gud... så bra vad jag på det här med att börja om på nytt och skriva i bloggen. Men tänker i alla fall försöka slänga in ett inlägg då och då :) 
 
Ja, vad händer då? Jo mycket händer hela tiden i magen nu känner jag. Magen har börjat tagit fart och växer och bebisen i magen har jag även börjat känna av. Kände som små fladder redan i v.16 denna gång och nu känner jag av som små puffar eller vad man ska säga (även nu i skrivande stund). Det är inte varje dag, men var och varannan i alla fall känns de som. Gud vad jag har saknat detta :) Känns så underbart då man känner av den lille i magen. 
 
Har varit på inskrivning hos barnmorskan, de var jag i v.15 och nu är jag inne på v.18. Veckorna bara springer iväg. Snart är de äntligen dags för RUL också, ca 2 veckor kvar nu bara. Blir så nyfiken på vad de är för en liten där inne. En tjej eller en kille? Vill så gärna ha en av vaje kön, men de spelar egentligen ingen roll. Det är en bebis i alla fall :) 
Jag hoppas verkligen att vi får reda på det denna gång, de kunde inte se vad de var då Theodor låg i magen. Han hade benen i kors för mycket :/ 
 
Liten uppdatering från blimamma.se
 
v.18
 
Bebisen

Vikten har fördubblats på bara två veckor och nu väger ditt barn c:a 100 gram. Längden från topp till tå är mellan 14-16 cm vilket motsvarar din hand om du spretar med fingarana.

 Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.

Du

Moderkakan växer med en otrolig hastiget tillsammans med bebisen, och vid förlossningen kommer den att väga nästan ett halvkilo. Såhär dags är moderkaken väl utvecklad och förser fostret med allt det behöver, och  för bort avfall som det inte längre behöver. Samtidigt flyttas livmodern uppåt i din mage och kan nu kännas 3-5 cm nedanför din navel. Den syns förmodligen tydligt att du är gravid vid det här laget och en viktökning på 2,5 till 4 kg är normal.

Kanske har du redan känt bebisen röra på sig i magen, men det är inte ovanligt att det dröjer ytterligare några veckor. Det kan vara mycket lugnande att känna bebisens rörelser därinne, även om det inte är varje dag, och veta att allt är väl.

Du kanske märker att tandkött och näsa böder lättare, vilket beror på ditt ökade blodtryck och ökade blodvolym. Detta är helt normalt och inget att oroa sig för.

v.18 (17+1) ♥

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback